Existe uma literatura multimodal, intermidiática, não-canônica, produzida no modernismo brasileiro (e também fora do Brasil). São experimentos surpreendentemente mal investigados. Eles não aparecem em obras fundamentais de crítica e história literárias. Exemplos incluem: O perfeito cozinheiro das almas deste mundo, de 1918-19, multimodal e multi-autoral; Primeiro Caderno do aluno de Poesia Oswald de Andrade, de 1927, com capa e projeto gráfico de Tarsila do Amaral, que já havia colaborado com Blaise Cendras em Feuille de Route, de 1924 (do mesmo Blaise Cendrars com Sonia Delaunay, 1913, há o La prose du Transsibérien et de la Petite Jehanne de France, um livro-sanfona de cerca de 2 metros de comprimento).
[com Ana Fernandes]
> Photobook of Literature
Photobooks of literature are frequently described as paradigmatic cases of intermedia phenomena. Intermedial relations are described as phenomena of interaction between different media. Many authors define intermediality as “cross-media borders” and “intermodal relations in the media”. Photobooks have been produced in Latin America since the 1920s, and in Brazil at least since the 1950s. But only in the last decade they have become the target of researchers in several fields. There are still very few systematic investigations dedicated to the phenomenon, different from what is observed with academic works dedicated to the investigation of the photographic image. Although rare, historical and analytical works are devoted to detail the intermedial relevant properties of this phenomenon. The fundamental questions and topics addressed in this project include: (1) List of the most important photobooks in recent history of brazilian and latin-american literature? (2) How to analyze in a rigorous and systematically way the complex relationships between verbal poetry (and prose) and photographic image in photobooks of literature? (3) Which models and theories should be considered the best tentative candidates for analyzing the relationships between verbal poetry (and prose) and photographic image in the phenomena?
[with Ana Fernandes, Ana Paula Vitório]
> MIVES (Mining Verse Structure)
O MIVES começa (2019-20) a exibir os primeiros resultados (artigos e apresentações em congressos). Um resultado piloto foi apresentado pela primeira vez no Digital Humanities 2016, na Jagiellonian University & Pedagogical University, Cracóvia (link). No ano seguinte, foi defendida a dissertação de mestrado de Ricardo Carvalho (2017, MIVES: um sistema para identificação automática de padrões métricos de versificação em prosa literária brasileira), sob co-orientação de João Queiroz. Em 2019, é publicado o primeiro trabalho mais detalhado sobre o sistema (Carvalho, R.; Loula, A.; Queiroz, J. 2019. Identificação automática de estruturas métricas de versificação na prosa literária de Euclides da Cunha. Rev. Estud. Ling). Novos trabalhos, publicações e apresentações em congressos, encontram-se em elaboração. Novas colaborações também seguem em discussão e análise. Um desenvolvimento do sistema para outras línguas naturais tem sido discutido com pesquisadores alemães (John Bateman, Bremen University) e suecos (Koraljka Golub, Linnaeus University).
[com Angelo Loula, Ricardo Carvalho. Colaboração com o LASIC – Laboratório de Pesquisa em Sistemas Inteligentes e Cognitivos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) (link)]
> PROPOE (Prose to Poem)
O sistema PROPOE (Prose to Poem) é um desdobramento do MIVES. Trata-se do primeiro sistema para geração computacional de poesia versificada em língua portuguesa baseada na prosa literária. Este projeto acontece no domínio daquilo que historicamente é conhecido como Arte Computacional ou Arte Algorítmica, mais estritamente Literatura Algorítmica.
[com Angelo Loula, Ana Cleide. Colaboração com o LASIC – Laboratório de Pesquisa em Sistemas Inteligentes e Cognitivos, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) (link)]
> Latin-American Photobook of Literature and Intermedial Studies
Photobooks of literature are frequently described as paradigmatic cases of intermedia phenomena. Intermedial relations are described as phenomena of interaction between different media. Many authors define intermediality as “cross-media borders” and “intermodal relations in the media”. Photobooks have been produced in Latin America since the 1920s, and in Brazil at least since the 1950s. But only in the last decade they have become the target of researchers in several fields. There are still very few systematic investigations dedicated to the phenomenon, different from what is observed with academic works dedicated to the investigation of the photographic image. Although rare, historical and analytical works are devoted to detail the intermedial relevant properties of this phenomenon. The fundamental questions and topics addressed in this project include: (1) List of the most important photobooks in recent history of brazilian and latin-american literature? (2) How to analyze in a rigorous and systematically way the complex relationships between verbal poetry (and prose) and photographic image in photobooks of literature? (3) Which models and theories should be considered the best tentative candidates for analyzing the relationships between verbal poetry (and prose) and photographic image in the phenomena?
[with Ana Luiza Fernandes, Leticia Vitral, Ana Paula Vitorio]
> Graph Analysis of literary works , R.A.P. and south american oral literature improvisation
Based on graph network analysis, this project investigate co-occurrence frequency of the words, the weight measure of strength and centrality of the words relationship in the network and recurrence-related patterns in three research domains: (i) modern and contemporary literature; (ii) RAP lyrics; (iii) South american oral literature improvisation. Our concern on these project is model structural, semantic, lexical variety, connectivity and temporal information offered by graph theory and global measures of co-occurrence networks to unravel statistical analysis on these phenomena.
[with Lilian Moreira, Vitor Furtado, Augusto Saude, Carla Ribeiro]
> Aesthetic niche: a pragmaticist model of cultural evolution and artistic creativity
This project approaches aesthetic cognition under a processual and situated systematic framework inspired by C.S. Peirce’s Semiotics, Situated Cognition, and the Niche Construction Theory in evolution. The investigation is guided by the following question: How to define artistic creativity in relation to its locus, and how is it dependent on semiotic niches and artifacts? Our interdisciplinary approach aims to establish connections between aesthetic, socio-cultural, historical and material dimensions of semioses.
[with Pedro Atã]
> The Commens Encyclopedia of Peirce Studies [link]
The Commens Encyclopedia contains original research articles related to different aspects of the philosophy and life of Peirce. The articles are peer reviewed according to academic standards.
[with Mats Bergman and Sami Paavola]
> Intersemiose, Intermedialidade e Tradução intersemiótica
5.sobre.o.mesmo
[with Daniella Aguiar]
> e, [10 episódios sobre a prosa topovisual de gertrude stein]
[with Daniella Aguiar]
> Intersemiosis in Bob Brown’s visual poetry
[with Rosario Lazaro]
> Walking History
Walking history é um projeto de Realidade Aumentada Móvel que resulta de uma combinação da Realidade Aumentada com tecnologia móvel em midias locativas dotadas de conexão online. Walking history usa técnicas de realidade virtual, aumentada, processamento de imagens e multimídia, gerando ambientes onde objetos virtuais animados se sobrepõem à realidade criando densos espaços informacionais. [projeto em fase inicial de desenvolvimento].
> Iconografia científica, tecnologias cognitivas e educação
A iconografia científica é vista como supérflua em teoria e filosofia da educação. Os princípios que regulam sua concepção não são submetidos a um plano sistemático de investigação envolvendo semioticistas, designers de interface e cientistas cognitivos. Trata-se de um equívoco com diversas conseqüências: (i) são realizados poucos experimentos com modelos gráficos para extração e transmissão de informações e conceitos científicos, e (ii) pouca discussão é feita sobre melhora na performance de aprendizagem por meio de novos modelos e novas interfaces (gráficas, digitais, etc). Dois pressupostos devem orientar tais desdobramentos: a aprendizagem envolve uma etapa fundamental de inferência analógica através da manipulação de ícones; ícones são artefatos cognitivos essenciais às tarefas envolvendo analogia e criatividade. Estão entre os objetivos deste projeto: desenvolvimento de novos artefatos cognitivos em educação; discussão de modelos e teorias sobre o desenvolvimento de novas tecnologias cognitivas. [com: Adriano Vinicio, Pedro Atã]
> Tatuagem e o design de novas interfaces interativas
Estão entre os principais propósitos deste projeto: identificar interfaces interativas para tatuagem valendo-se de novos materiais biocompatíveis, explorar implicações de novas modalidades de intervenção plástica na pele; pesquisar o impacto de novas tecnologias em termos de construção de novas próteses epiteliais biocompatíveis. [com Breno Bitarello]
[projeto em fase inicial de desenvolvimento]